چرا فقط بنزین هندی ؟ چرا " نانو تاتا " نه ؟   

می خواهیم به قیمت های جهانی برسیم ... می خواهیم اقتصاد رقابتی سالم

داشته باشیم . آنهم رقابت در سطح جهانی . اشکالی ندارد . ولی اینکه نمی شود

فقط انرژی را به قیمت جهانی مصرف کنیم . چرا آنجا که قیمت جهانی به نفع مصرف

کننده است به روی خود نمی آوریم ؟

اکنون که عمده بنزین وارداتی ما از یک شرکت هندی تامین می شود ( که حاضر

نشده در تحریم های بین المللی علیه ایران شرکت کند ) و با وجود برابری و حتی

برتری نسبی قیمت بنزین آزاد در ایران نسبت به قیمت جهانی ، هنوز منت گذاری

دولتمردان ادامه دارد ... چرا اجازهء واردات خودرو از هند داده نمی شود ؟ آیا نه این

است که دولت سالهاست با حمایتهای بیجا و بیحد از خودروسازان ضعیف و فرصت

طلب داخلی موجب خسران بیش از حد مصرف کنندگان ایرانی شده است ؟

در اواخر سال 2008 میلادی در نمایشگاه اتومبیل ژنو  خودروی کوچک و ارزانی به

نام نانو ساخت کمپانی تاتاسانز هند معرفی شد که اکنون در کلاس خود، ارزان ترین

اتومبیل جهان لقب گرفته است . چهاردر - دو سیلندر - کمتر از ششصد کیلو وزن -

دارای استاندارد خروجی یورو 3 - تک انژکتور - با قابلیت  مصرف سوختهای متفاوت

و قیمت صدهزار روپیه هند که کمتر از دو هزار دلار آمریکا یعنی به قیمت کمتر از

"دو میلیون تومان" خودمان . حال آنکه موتورسیکلت پولسار با انجین باجاج هندی

هم اکنون در ایران حدود دو میلیون و نیم !! عرضه می شود . یعنی نیم میلیون تومان

بیشتر از یک خودروی کامل ساخت همان کشور .

همین 206 مدل 2005 (4 سال پیش) که دارید 15 تا 19میلیون می فروشید و تازه

با قطعات متفرقه و معیوب به دست مصرف کننده می رسد ، مدل 2009 فابریک

کارخانهء اصلی کمتر از 8500 یورو عرضه می شود که تازه در حال ورشکستگی

هم هست . پس برای چندمین بار :  لطفآ " یا رومی روم ، یا زنگی زنگ "

 

لینک